Totale eierskapskostnader ved kjøp av varebil i Norge

Total cost of ownership (TCO), eller totale eierskapskostnader, er en viktig faktor å ta med i vurderingen ved kjøp av varebil.  

TCO inkluderer alle kostnadene som følger med å eie og bruke en bil over tid, inkludert kjøpesum, drivstoffkostnader, forsikring, vedlikehold, bompenger, parkering, reparasjoner og eventuelle skatter og avgifter.

Kvalitet gir trygghet

Vedlikehold og reparasjoner er en betydelig del av TCO. Både periodiske kjøretøykontroller (EU-kontroll), jevnlige servicer og uforutsette skader/ reparasjoner påvirker lommeboken. Det kan være lurt å velge en bil av høy kvalitet for å redusere vedlikeholdskostnadene. Høyere kvalitet gir tradisjonelt også lavere verdifall. I Toyota er vi stolte av kvaliteten og påliteligheten til bilene våre. Denne tiltroen gjør at vi blant annet tilbyr inntil 10 års garanti på våre biler med Toyota Relax.

Les mer om Toyota Relax

På tide å tenke nytt?

De høye drivstoffkostnadene i Norge påvirker det totale kostnadsbildet i stor grad. Det kan derfor være man bør vurdere om en endring av drivlinje, for eksempel til elektrisk, kan bidra til å redusere kostnadene. Toyota tilbyr et bredt utvalg varebiler, tilpasset ulike behov hos våre kunder. Våre dyktige selgere hjelper deg å finne den rette bilen for de oppgavene den skal løse for deg.

Se vårt varebilutvalg

Forutsigbarhet og kunden først

Forsikring er en annen viktig faktor å vurdere. Varebilen din er et viktig verktøy for deg i hverdagen, og forutsigbarhet i bilholdet er essensielt. Toyota Financial Services tilbyr forsikring med meget god dekning til både privatpersoner og bedrifter, og er opptatt av å ivareta din trygghet gjennom god og personlig service.

Det er mange hensyn å ta ved anskaffelse av ny bil, men det viktigste er at du som kunde blir ivaretatt, og får god hjelp til å se på alle faktorene som påvirker ditt bilhold. Å sette kunden først er en del av vårt DNA: Det er ikke uten grunn at Toyota har de mest fornøyde bileierne, ifølge Norsk Kundebarometer 2023.

Norsk kundebarometer